Friday, July 29, 2011

♥ Hold sammen ♥ hold hands ♥

Når det vi
frykter skjer

går det an
å mestre sorg

men vi
trenger omsorg
som et varmt teppe

rundt skuldrene
våre mens vi fryser

av Tove Houck


Jeg har ikke orket å blogge før idag om det ufattelige som skjedde i Oslo og på Utøya.. har ikke hatt ord å beskrive de følelsene som oppstod etter det første sjokket. Mine tanker har gått til de berørte av tragedien, familie og venner av ofrene, og de flotte heltene som har stått midt oppi det hele..

Er så glad for at medier og politikere har vist seg fra sin aller beste side, og unngått å spre panikk og hat - men isteden et gryende håp om bedre forståelse og medmenneskelighet
AP har vært det partiet som jeg har stemt på de gangene jeg har kommet meg til valgurnen.. er ikke mye politisk engasjert av meg, bortsett fra Nei til Eu ;) Og jeg kommer nok aldri å forandre meg der - politikk er for forvirrende, enda ikke 'møtt' et parti jeg føler meg 100% hjemme i, men AP ligger nærmest - og jeg har vel stemt litt taktisk de siste gangene - mest for å unngå at FrP skulle ta tronen...

For er det noe som skremmer meg så er det det fremmedhatet som mange har - og som det har vært tatt opp i media, synspunktene til Anders B. Breivik deles av alltfor mange nordmenn - og noe av det som er blitt gjenfortalt av manifestet hans, høres ut som ekko av ting jeg har hørt andre, vanlige folk si...
Jeg, som alle andre regner jeg med, tenkte Al-Qaida med en gang bomben gikk av midt i Oslo.. Tvillingtårnene brente på netthinna i det øyeblikket.. Men det første som slo meg med en gang etter skytingen startet på Utøya, og vitner meldte om en blond høy mann utkledd som politi - var at det kunne være en nazist eller en FrP fanatiker det hadde klikka for... Og gjett om det hadde klikka for en fyr, helt skruppelløs - en ufattelig tragedie som bare ble større og større. Omfanget er for stort til å fatte enda nå. Blitt mange søvnløse netter, og angst for at man kanskje kjente noen som var der..
Sender varme tanker til min søsters venninne som ble skadet i Oslo sentrum, og hennes familie


Jeg har sjelden orket å diskutere når jeg hører andre snakke nedsettende om innvandrere eller komme med ekstremistiske og spydige bemerkninger, men jeg har iallefall sagt min mening og latt det være med det... De er ikke født rasistisk - noe eller noen har gjort dem slik.
Det er en skremmende tanke at det finnes flere som Breivik der ute - og jeg tror vi har fått en vekker nå.. Vi bør alle gjøre vår del for å endre holdningene til dem som sprer fremmedhat og frykt!

Men det nytter ikke med mer sinne og hat - ei heller å
sette alle som bare er skeptisk til norsk innvandringspolitikk i samme bås som rasister. Det er lov å være uenige, så lenge man er saklig og ikke kommer med nedsettende bemerkninger! Ha respekt for hverandres meninger, og som statsminister Jens Stoltenberg sa; Vi skal svare på angrepet med mer demokrati og mer åpenhet.

Vis mer kjærlighet og medmennesklighet - I avsky mot alle former for vold, og i medfølelse med alle som er rammet, blir jeg med på VG netts lenke av mennesker fra hele verden:


Please join the chain of thousands of people from all around the world, holding hands against violence & with sympathy for all those affected by the tragedy that struck Norway the 22nd. of July..

Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that.

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter
by Martin Luther King jr.

No comments:

Post a Comment

Many thanks for taking the time to leave me a comment, I so appreciate it and reading them is always a joy! ♥ Tindaloo aka. Hilde Larsen

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Regarding the new GDPR (Data Protection Policy): First of all, I do not collect any of your information for marketing purposes. But please make note that by commenting on my blog - or following my blog with any following application, or linking up your name in a blogcandy - you do so in knowledge that your name, avatar/image and comment are visible to me and all who visit this blog.

If you choose to enter any of my blogcandys/giveaways, you also give permission that if you win, I will write your name and link to your blog (if you have one) in my winner blogpost. If you don't wish me to do so, please do not enter. If you have been named a winner in a previous blogpost and wish to suddenly become anonymous - and deleted from that blogpost, please let me know. My email is listed on the about me page, and you may contact me on facebook as well.

You only consent to the use of this shared personal information for theese specific purposes.
But If you at any time decide you don't want this data shared please delete your blog from my followers list and any of your own comments/links if you do so wish.
Thank you ♥

For more infromation about the GDPR, here is a link about it: https://gdpr.eu